marți, 24 martie 2009

How it works 2 | Filmul foto


Prolog | Istorie

Daca pana acum se stia cum sa produci o imagine cu ajutorul principiului camerei obscure, in 1793 inventatorul francez Nicephore Niepce, a inceput sa experimenteze cu diverse metode de captare si stocare a imaginii. 

Realizari I | Nicephore Niepce si materialul fotosensibil

Primele realizari au aparut doar dupa 11 ani cand Niepce a reusit sa capteze reprezentari neclare a pe un material "fotosensibil"(pun intre ghinimele deoarece atunci nu exista termenul) facut initial pe baza de argint(remarcand ca argintul expus la soare se innegreste) dupa care s-a trecut pe un compus bazat pe bitum(da acela din care se fac si soselele) deoarece reactiona mai repede.
Cea mai veche realizare a lui a fost descoperita in 2002 si a fost determinat ca a fost facuta in 1825 care reprezenta o persoana ducand un cal, dar tehnologia fiind al inceput semana mai mult cu un desen, remarcandu-se doar siluetele, prima fotografie propriuzisa a fost realizata un an mai tarziu, in 1826.

1826

Nu pare cine mare lucru dupa standardele de astazi dar atunci era tehnologie de TOP.



1838


1855

Realizari II | De la Black&White la Kodachrome

Problema care se incerca combatuta acum era faptul ca materialele fotosensibile reactionau doar la cantitatea de lumina nu si al tipul ei astfel fotografiile erau "alb-negru".
In  1861, fizicianul scotian James Maxwell(da, e cel de care se tot povesteste prin liceu la orele de fizica la relativitate si magnetism) a gasit niste compusi, culmea pe argint mai rapizi decat cei ai lui Niepce care reactionau diferit la culori diferite.



Autochrome Lumiere 1921 <>


Kodachrome 1949  <>

Standardul Kodachrome s-a mentinut cu alteratii minime pana in zilele noastre cel mai popular fiind Kodachrome 200(da,  faimosul "film de 200" care inca il folosi in aparatele foto pe film).

Hopa... am scapat ceva....

Realizri III | De la 8 la 48... biti

In timp ce Kodak breveta Kodachrome sistemele de calcul electronice luau amploare, iar evolutia fotografiei a luat si o a doua directie. Unii oameni si-au pus problema: "De ce sa nu stocam o fotografie be banda magnetica similar unei casete?"  In 1952 s-a si reusit stocarea unei imagini in seturi analogice de culori(similar mai multor placi de pickup, una pentru fiecare din cele 3 culori de baza in aparatura Rosu, Verde si Albastru).
In 1957 rusii reusesc sa lanseze satelitul Sputnik si in curand realizeaza ca ar fi excelent daca ar instala un aparat foto pe un satelit ca sa spioneze Americanii, singura problema era ca inca nu fusesera trimisi oameni in spatiu deci nu avea cine sa developeze filmul sau sa il aduca inapoi pe pamant. Ei bine, oameni nu erau dar transmisii de date erau,  astfel lumina se capta pe un senzor CCD(da cum aveti acum pe majoritatea aparatelor din punct de vedere al conceptului) si banda magnetica era scrisa pe pamant. Calitatea semnalului analog varia atat in functie de de aparatura cat si in functie de vreme ceea ce il facea destul de greu de operat. 
In 1981 Sony Mavica avea un senzor de 0.3 mp  dar stoca fotografia tot pe banda magnetica.
Primul aparat foto cu adevarat digital destinat publicului larg a aparut in 1990 : Fujifilm Dycam Model 1 care avea un senzor de 0.768 mp si 1 mb de memorie si 8biti (alb-negru, insemnand 16 milioane de varriatii de negru), calitatea fiind acceptabila pentru privirea pe ecran dar nu permitea imprimarea si nu putea visa a rivaliza cu Kodachrome(estimat la aproximativ 30 mp).
In 1999 nikon a introdus pe piata primul aparat foto cu senzor de 3mp : Coolpix 950. in timp ce Kodak introdusese primul de 6 mp care cantarea 1.7 kilograme inoperabil prin design.
In 2002 Foveon introduce senzorul optic care procesa imaginea pe straturi(nu avea senzori de culaore alaturati ci suprapusi) si astfel apare cel mai rebel aparat foto digital... Canon Digital Rebel(300D) care este un standard inca in zilele noastre. (senzor de 6mp, 48bit 281 trilioane de cmbinatii de culoare pe 3 canale RGB de 16 biti). 
Rezolutia senzorilor este in continua crestere al momentul de fata, in domeniul profesional se afla pe la 25mp(comparabil cu filmul foto) iar in domeniul militar se zvoneste ca ar depasi 100mp.
Acum incepe lupta "film vs digital". 
In domeniul comercial trebuie facuta o precizare si anume faptul ca monitoarele curente reprezinta 32 biti din care 24 de culoare(8 de opacitate) - 16 milioane culori ceea ce este sub posibilitatile unui aparat foto profesional, astfel doar imprimarile pot arata calitatea maxima fotografiei. 

Godspeed.

Niciun comentariu: